§1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Nazwa: DZIENNY PUNKT OPIEKI NAD DZIEĆMI „PINOKIO” - dalej: Klub.
- Siedziba Klubu: Radlin 44-310 ul. Mariacka 5C.
- Dane Klubu: DZIENNY PUNKT OPIEKI NAD DZIEĆMI „PINOKIO”
prowadzony przez Zakład Usługowo-Handlowy Eugeniusz Mucha
ul. Mariacka 5C , 44-310 Radlin
NIP: 647-114-81-36. - Osobą zarządzającą Klubem jest Kierownik/Kierowniczka.
§2. PODSTAWA PRAWNA DZIAŁANIA KLUBU
- Klub dziecięcy działa na podstawie następujących regulacji prawnych:
a) ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235,z późn. zm.),
b) rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych (Dz. U. Nr 69, poz. 367),
c) rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna (Dz. U. Nr 69, poz. 368). - Klub jest placówką niepubliczną, działającą na podstawie niniejszego Statutu.
§3. CELE I ZADANIA KLUBU
- Celem Klubu jest ułatwienie rodzicom z Radlina i okolic powrotu do pracy zawodowej poprzez zapewnienie opieki nad dziećmi.
- Cele i zadania Klubu realizowane są poprzez:
- zapewnienie dziecku odpowiedniej opieki pielęgnacyjnej i edukacyjnej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka,
- zapewnienie bezpiecznej i miłej atmosfery oraz stworzenie warunków do optymalnego rozwoju podopiecznych,
- wspomaganie dzieci w ich indywidualnym rozwoju intelektualnym, emocjonalnym oraz sprawności manualnych niezbędnych w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji,
- ukierunkowanie dziecka na prawidłowe relacje ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym,
- prowadzenie zajęć opiekuńczo – wychowawczych i edukacyjnych uwzględniających rozwój psychoruchowy dziecka, właściwy dla jego rozwoju,
- prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacyjnymi z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka,
- wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych poprzez rozwijanie umiejętności wypowiadania się w formie muzycznej, plastycznej, teatralnej.
§4 . PODSTAWOWE FORMY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE
- W Klubie realizowane są m.in.:
- zajęcia muzyczne,
- warsztaty plastyczne,
- nauka czytania w oparciu o metodę Glenna Domana,
- zajęcia ogólnorozwojowe,
- gimnastyka.
Klub może rozszerzać ofertę opiekuńczą i edukacyjną w zależności od potrzeb.
§5. BEZPIECZEŃSTWO W KLUBIE
- W Klubie zajęcia prowadzone są dla małej grupy dzieci pod opieką dwóch opiekunów.
- W Klubie może zostać zatrudniona pomoc, która współdziała z opiekunem/opiekunką w zakresie opieki nad dziećmi.
- Klub zapewnia bezpieczeństwo dziecku podczas jego pobytu na terenie placówki.
- Podczas pobytu na ogrodzie, zajęcia odbywają się na terenie bezpiecznym (zamkniętym), a dzieci korzystają ze sprzętu przystosowanego do ich wieku.
- Dziecko musi być przyprowadzane do Klubu przez rodziców bądź opiekunów prawnych lub też przez osobę przez nich upoważnioną (na piśmie)
- Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci przedstawia Regulamin Klubu.
- Klub ubezpiecza podopiecznych od następstw nieszczęśliwych wypadków w ramach wpisowego, za wiedzą i zgodą rodziców bądź opiekunów prawnych dziecka.
- W Klubie zabrania się podawania farmaceutyków oraz stosowania jakichkolwiek zabiegów lekarskich za wyjątkiem sytuacji nagłych bezpośrednio ratujących życie dziecka.
- W sytuacji pogorszenia się stanu dziecka, rodzice zostają natychmiast poinformowani przez opiekuna i zobowiązani do natychmiastowego odbioru dziecka z Klub
- W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców.
§6. ORGANIZACJA KLUBU
- Klub funkcjonuje cały rok za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
- Klub czynny jest codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach od 06.30 do 17.00.
- Klub przyjmuje dzieci od ukończenia 1 roku życia do 3 lat. W przypadku gdy niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym - do 4 roku życia. Rodzice takiego dziecka są zobowiązani do złożenia w Klubie oświadczenia o przeszkodach w objęciu dziecka wychowaniem przedszkolnym. Pierwszeństwo (preferencje) w przyjęciu do Klubu mają dzieci z rodzin wielodzietnych.
- Podstawową jednostką organizacyjną Klubu jest grupa, a liczba dzieci w grupie wynosi nie więcej niż 15
- W ciągu roku przyjmuje się dzieci w miarę wolnych miejsc w Klubie. .
W przypadku dłuższej nieobecności dziecka w Klubie, na czas jego nieobecności będzie mogło zostać przyjęte inne dziecko (z listy rezerwowej) na podstawie umowy z jego Rodzicami. - Podstawą zgłoszenia dziecka do Klubu jest wypełnienie „Karty zgłoszenia” i „Oświadczenia”, zapoznanie się rodziców ze Statutem i Regulaminem placówki, podpisanie „Umowy o świadczenie usług w zakresie sprawowania opieki nad dziećmi”.
- Czesne ustalane jest przez właściciela klubu i nie podlega zwrotowi w wypadku nieobecności dziecka.
- Posiłki dla dzieci dostarcza firma cateringowa. Koszt posiłków pokrywają rodzice. W razie planowanej nieobecności dziecka Rodzice zobowiązani są powiadomić Klub dzień wcześniej. W takim wypadku nie będzie naliczana opłata za posiłki.
- Szczegółową organizację pracy i opieki nad dziećmi określa „Regulamin Dziennego Punktu Opieki nad Dziećmi „PINOKIO”.
§7. OPIEKUNOWIE/OPIEKUNKI I INNI PRACOWNICY/E KLUBU
- W Klubie zatrudnia się osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje.
- Opiekunowie/Opiekunki odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci. Naczelną zasadą ich pracy jest podmiotowe traktowanie dziecka, poszanowanie godności podopiecznych oraz kierowanie się ich dobrem.
- Opiekunowie/Opiekunki sumiennie planują i prowadzą własną pracę dydaktyczno – wychowawczą, stosują twórcze i nowatorskie metody wychowania.
- Opiekunowie/Opiekunki otaczają każde z dzieci indywidualną opieką i ściśle współpracują z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka w sprawach wychowania i nauczania oraz na bieżąco informują ich o rozwoju dziecka, jego postępach i zachowaniu.
§8. PRAWA DZIECKA W KLUBIE
- Do Klubu uczęszczają dzieci w wieku 1– 3 (4) lat.
- Dzieci w Klubie mają prawo do:
- podmiotowego traktowania i poszanowania godności osobistej,
- akceptacji, takimi jakimi są,
- snu i wypoczynku, jeśli są zmęczone,
- spokoju i samotności, gdy tego potrzebują,
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej.
§ 9. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
- Rodzice/Opiekunowie Prawni mają prawo do:
- wyrażania i przekazywania Kierownikowi/Kierowniczce Klubu opinii na temat pracy Klubu,
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- udziału w zajęciach prowadzonych w Klubie, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z Kierownikiem/Kierowniczką Klubu,
- utworzenia rady rodziców. - Rodzice/Opiekunowie Prawni mają obowiązek:
- podpisać umowę świadczenia usług,
- regularnie i terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w Klubie,
- odbierać dzieci w godzinach określonych w umowie,
- informować opiekuna/opiekunkę o późniejszym przyprowadzaniu dziecka do Klubu,
- znać i przestrzegać postanowienia Statutu, Regulaminu i innych regulacji obowiązujących w Klubie,
- przyprowadzać do Klubu dzieci zdrowe bez konieczności podawania w Klubie jakichkolwiek leków (w Klubie nie podaje się żadnych leków),
- zgłaszać opiekunowi/opiekunce niedyspozycje (fizyczne i psychiczne) dziecka i wszelkie niepokojące objawy w jego zachowaniu, mające wpływ na funkcjonowanie w grupie (choroby, ważne wydarzenia rodzinne, lęki, obawy, emocje itd.),
- uczestniczyć w zebraniach organizowanych przez Klub,
- bezzwłocznie zgłaszać Kierownikowi/Kierowniczce o wszelkich zmianach danych teleadresowych,
- informować telefonicznie lub osobiście Kierownika/Kierowniczkę Klubu o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka,
- dostarczyć do Klubu informację potwierdzoną przez lekarza o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie zakaźnej, pozwalający na pobyt dziecka w Klubie,
- kontrolować, co dziecko zabiera do Klubu i z Klubu. - Rodzice/Opiekunowie Prawni oraz opiekunowie/opiekunki współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i opieki według zasad obowiązujących w Klubie.
§ 10.ZASADY BEZPIECZNEGO POBYTU DZIECKA W KLUBIE
- Osoba przyprowadzająca dziecko do Klubu obowiązana jest rozebrać je w szatni i osobiście przekazać opiekunowi/opiekunce.
- Opiekun/opiekunka nie ponosi odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców przed furtką, wejściem do Klubu, w szatni, przed zamkniętymi drzwiami wejściowymi, na placu zabaw lub posesji Klubu.
- Do Klubu przyprowadza się dzieci zdrowe, nie powinno przyprowadzać się dzieci przeziębionych, zakatarzonych, wymiotujących i z objawami innych chorób.
- W przypadku zaistnienia wątpliwości co do stanu zdrowia dziecka, opiekun/opiekunka ma prawo żądać zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka pod rygorem odmowy przyjęcia dziecka do Klubu przez czas trwania przeszkody dotyczącej przyjęcia dziecka do Klubu.
- Ubrań dziecka nie wolno spinać agrafkami ani szpilkami.
- Zabrania się pozostawiania przez rodziców wózków, rowerków, motorów na terenie Klubu bez nadzoru.
§ 11. ZASADY ODBIERANIA DZIECI Z KLUBU
- Dopuszcza się możliwość odbierania dzieci przez inne osoby dorosłe, zdolne do podejmowania czynności prawnych, upoważnione na piśmie przez rodziców. Upoważnienie może być w każdej chwili odwołane. Upoważnienie wystawia co najmniej jeden rodzic/opiekun prawny dziecka na piśmie i potwierdza własnoręcznym podpisem. Upoważnienie wystawiane jest na wzorze obowiązującym w Klubie.
- Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna posiadać przy sobie dokument tożsamości i okazać go na żądanie opiekuna/opiekunki. W sytuacjach budzących wątpliwości opiekun/opiekunka kontaktuje się z rodzicami.
- Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z placówki przez upoważnioną przez nich osobę.
- Opiekun/opiekunka może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (osoba pod wpływem alkoholu, środków odurzających).
- W wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane do godziny ustalonej w umowie, rodzic zobowiązany jest powiadomić telefonicznie Kierownika/Kierowniczkę Klubu o spóźnieniu.
- W przypadku braku powiadomienia o spóźnieniu ze strony rodziców/prawnych opiekunów Kierownik/Kierowniczka zobowiązany jest skontaktować się telefonicznie z rodzicami/opiekunami i wyjaśnić zaistniałą sytuację.
- Gdy pod wskazanym numerem telefonu nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców/prawnych opiekunów, Kierownik/Kierowniczka oczekuje z dzieckiem 0,5 godziny. Po upływie tego czasu Kierownik/Kierowniczka powiadamia najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami.
- Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez prawomocny wyrok lub orzeczenie sądowe.
§ 12. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Klub prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Wszelkie sprawy sporne zaistniałe w placówce rozwiązywane są wewnątrz Klubu, z zachowaniem drogi służbowej rodzic/prawny opiekun/ - wychowawca - Organ prowadzący.
- Niniejsza aktualizacja Statutu wchodzi w życie z dniem 01.01.2018 r..